سه‌شنبه 12 مرداد 1400   16:43:59
08:101400/3/29

توضیحات شرکت ملی نفت ایران درباره توسعه پارس جنوبی

شرکت ملی نفت ایران در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «توسعه بزرگترین میدان گازی دنیا در اوج تحریم‌ها/ سرعت پیشرفت در کدام دولت بیشتر بود؟» توضیحاتی را ارائه کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، متن جوابیه این شرکت به شرح زیر است: «از آن جا كه میزان پیشرفت تجمعی هر پروژه در زمان اجرا، فارغ از ماهیت، پیچیدگی و حجم آن، از منحنی S-Curve (شكل زیر) تبعیت می كند، (پیشرفت كند در آغاز پروژه، شیب تند در میانه راه و پیشرفت خیلی كند در انتهای دوره) در نظر گرفتن سرعت میانه راه پیشرفت پروژه ها در مراحل پایانی اجرای آن چندان منطقی به نظر نمی رسد. برهمین اساس پیشرفت آهسته پروژه های موسوم به 35 ماهه پارس جنوبی (فازهای 13، 14، 19، 20-21 و 24-22)، در مراحل پایانی كار كاملا طبیعی و بر اساس ماهیت اجرای پروژه های مشابه در صنایع نفت و گاز است. 
 

بر اساس دانش مدیریت پروژه، روند و سرعت اجرای بخش های اولیه پروژه هایی همچون طرح های پارس جنوبی كه عمدتاً شامل فعالیت های روتین سیویل و سازه (عملیات خاكی، بتن ریزی، نصب سازه های فلزی، ...) هستند، نمی تواند مبنایی برای تعمیم آن به ادامه مسیری باشد كه قرار است فعالیت های پرچالشی همچون تامین تجهیزات تخصصی پالایشگاه، نصب، تست و راه اندازی در آن مرحله انجام شود. چالش هایی كه محدودیت های بین المللی تحمیلی در سال های اخیر بر آن دامن زده و تخصیص چند برابری منابع مالی و زمانی هم برای اجرای یك فعالیت ساده همچون "حضور یک وندور خارجی برای راه اندازی یک تجهیز پالایشگاهی" میسر نبوده و توقف و تاخیرهای قابل ملاحظه ای را در بخش های مختلف طرح های پارس جنوبی سبب گردیده است. شاهد این ادعا، روند تكمیل فازهای 15و16 پارس جنوبی است كه شروع آن در دولت نهم (تیرماه 1385) بود اما تا پایان دولت دهم (تا 92) پس از گذشت 7 سال  برداشت گاز از دریا محقق نشد. وضعیت توسعه فازهای 17و18 نیز از این قاعده مستثنی نبود و علیرغم شروع آن در دولت نهم (خرداد 1385)، نتوانست تا پایان دوره دولت دهم منجر به افزایش برداشتی از میدان مشترک شود.

از سوی دیگر، اثرات ناشی از شرایط تحریم و عدم امكان به كارگیری پیمانكاران و سازندگان توانمند در حوزه نفت و گاز، علی رغم تلاش حداكثری پیمانكاران داخلی، در مقطعی از پروژه های پارس جنوبی بیشتر نمایان شد كه این طرح ها به میانه راه رسیده و فعالیت های عمومی مراحل ابتدایی پروژه به پایان رسیده بودند و زمان تامین اقلام تخصصی و اجرای فعالیتهای تخصصی بود. در دولت یازدهم و دوازدهم و در شرایط اوج تحریم ها، تلاش مضاعف و اتخاذ تدابیر مدیریتی برای رفع اثرات این محدودیت ها بر فعالیت های اجرایی طرح های پارس جنوبی مد نظر قرار گرفت اما شرایط پیچیده بین المللی مانع از تحقق اهداف توسعه ای در مدت زمان مطلوب و با قیمت از پیش تعیین شده گردید. لذا، اگر حتی در خوشبینانه ترین حالت ممكن فرض كنیم كه مقادیر اعلامی برای پیشرفت پروژه های موسوم به 35 ماهه در پایان دولت دهم، ناشی از خریدهای زودهنگام و خارج از موعد اقلام میلیون دلاری پروژه نبوده و همه بخش های پروژه (مهندسی، خرید و اجرا) منطبق با زمانبندی مصوب و به صورت همزمان اجرا شده اند، كسب این میزان پیشرفت، پیش از آن كه متاثر از نحوه عملكرد وزیر و مدیر وقت باشد، ناشی از اجرای فعالیت هایی است كه تقریباً 100 درصد آن توسط پیمانكاران داخلی و در سقف مالی و زمانی تعریف شده، قابل انجام بوده و مانند بخش های انتهایی پروژه، بحران تحریم های بین المللی مانعی جدی در برابر اجرای آنها نبوده است.

بنابراین، بر اساس اصول تخصصی فوق مقایسه میانگین پیشرفت و سرعت اجرای یک پروژه در دوره های زمانی مختلف عمر آن پروژه به لحاظ تخصصی، معیار مناسبی جهت  سنجش و مقایسه عملكرد آن پروژه در دوره های مذكور  نبوده  و بیشترین كاربرد این گونه اقدامات بهره برداری رسانه ای و تبلیغاتی است كه نتیجه ای جز بی اثر  كردن تلاش هزاران نیروی متخصص بومی و داخلی و زیر سوال بردن توان تخصصی پیمانكاران و دست اندركاران این طرح های ملی ندارد.

از سوی دیگر علیرغم پیشرفت قابل ملاحظه فازهای 15و16 در پایان دولت دهم، افزایش برداشت ایران از میدان پارس جنوبی كه از اهداف اصلی توسعه است، تا یكسال و نیم پس از آغاز به كار دولت یازدهم محقق نشد. از همین روست كه به جرات می توان گفت: تكمیل بخش خشكی یک طرح بدون توجه به توسعه سایر بخش های زنجیره تولید (خط لوله،‌ حفاری و سكوی دریایی)،‌ صرفاً می تواند منتج به ارقام پیشرفت فیزیكی بر روی كاغذ شود كه در نهایت افزایش برداشتی از میدان در پی نداشته و اصلی ترین هدف توسعه میدان را علی رغم تبلیغات گسترده، محقق نمی سازد.

همین دغدغه بود كه در دولت یازدهم با اتخاذ تدبیر لازم و با تمركز بر تكمیل بخش دریای فاز 14، سبب شد تا علیرغم عدم تكمیل پالایشگاه این طرح، فرصت برداشت بیشتر از میدان پارس جنوبی محقق شود. در شرایط حاضر، بررسی نحوه اجرای طرح های ملی منطبق با دانش مدیریت پروژه و ارزیابی عملكرد مدیران و مجریان این طرح ها، به قدری تخصصی است كه ورود و اظهارنظر افراد ناآشنا به این حوزه، صرفاً منجر به تولید جداولی مملو از اعداد و ارقام می شود كه بیشتر به "بازی ریاضی با اعداد" شبیه است و پشتوانه علمی لازم جهت تحلیل كارآمدی سیاست ها و اقدامات اتخاذ شده به منظورمقابله با شرایط خاص و پیچیده تحمیلی و صیانت از منافع ملی كشور ندارد.»

2/31690




کلمات کليدي
جوابیه ، پارس جنوبی، شرکت ملی نفت ایران
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
اخبار مرتبط
بهره‌برداری بیش از ۱۴۰۰ پروژه مسئولیت اجتماعی از سوی شرکت ملی نفت
روحانی: ۱۷ فاز پارس جنوبی را در طول ۸ سال افتتاح کردیم
  • 1400/5/10 یکشنبه روحانی: ۱۷ فاز پارس جنوبی را در طول ۸ سال افتتاح کردیم
    رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به اینکه در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی کارهای بی‌نظیری در تاریخ ایران انجام شده است، گفت: ما از ۱۰ فاز در پارس‌جنوبی اکنون به ۲۷ فاز رسیدیم، ۱۷ فاز را در طول این هشت سال افتتاح کردیم، تقریباً فازهای پارس‌جنوبی تمام شده است.
زنجیره فراساحلی ۲۷ فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید
نظرات
متن
موارد زير اختياري مي باشد
نام
سن
پست الكترونيك
شهر
كشور
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید