سه شنبه 2 خرداد 1396   23:22:05
 
شرکت ملی نفت ایران در آیینه هفته دولت (16)؛
حضور پر رنگ سازمان بهداشت و درمان در زمینه درمان های نوین و پیشرفته

هفته دولت فرصت مغتنمی است تا با نتایج تلاش های بخش های مختلف، سازمان ها و شرکت ها بیشتر آشنا شد و عملکرد آنها را در طول یک سال گذشته مورد ارزیابی قرار داد؛ در این میان به دلیل نقش موثر سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در ارتقای وضعیت بهداشتی کارکنان صنعت نفت و خانواده های آنان خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران گفت و گویی را با محمد جواد کیان؛ مدیر عامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام داد که در ادامه به آن پرداخته شده است.


 
-         درباره مهمترین اقدام های انجام شده از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در طول یک سال گذشته توضیح دهید؟
از اقدام های انجام شده از سوی این سازمان می توان به اجرای نظام مدیریت علمی در سطح سازمان با شاخص هایی همچون تبیین استراتژی، اهداف و برنامه های پنج ساله سازمان با الگوی (SWOT)، آغاز اجرای مدل تعالی سازمان (EFQM ) در ستاد و مناطق به منظور ارتقا بهبود مدیریت در سازمان، تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد مناطق و مدیران سازمان و دوره های آموزشی اصول مدیریت به مدیران ارشد ستاد اشاره کرد.
در حوزه توسعه و تجهیز مراکز درمانی مناطق، راه اندازی بیمارستان 32 تختخوابی خارک از موارد قابل اشاره است.   
-         سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به منظور افزایش رضایتمندی کارکنان و ارباب رجوع چه اقداماتی انجام داده است؟
تکریم افراد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و خانواده های آنان در کنار تکریم مراجعه کنندگان و بیماران از اولویت های کاری مجموعه مدیریت این سازمان است؛ سازمان بهداشت درمان صنعت نفت هدفی جز ایجاد رضایتمندی در بین کارکنان این صنعت ندارد و در این راه از تمام توان و پتانسیل های خود استفاده خواهد کرد.     
این سازمان به منظور تکریم کارکنان و ارباب رجوع برنامه های گسترده ای را اجرا کرده است که از مهمترین آنها می توان به اخذ مجوز لازم و تعیین تکلیف نیروهای پیمانکاری، تدوین و تصویب چارت سازمانی جدید که به موجب آن پایه سمت های سازمانی 40 درصد افزایش خواهد یافت، اعطا وام های مختلف به همکاران و فراهم کردن امکانات رفاهی در مشهد مقدس و سایر مراکز توریستی کشور، برگزاری مراسم تفریحی و فرهنگی به مناسبت اعیاد و جشن شکوفه ها در مناطق مختلف به ویژه مناطق عملیاتی و توسعه و گسترش فعالیت های ورزشی در بین کارکنان و خانوده های آنها اشاره کرد.
اجرای طرح استفاده فرزندان پسر بالای 22 سال از خدمات بهداشتی و درمانی در کنار تداوم اجرای طرح درمان در دسترس (آزاد) کارکنان از دیگر مواردی است که به منظور تکریم و ایجاد رضایتمندی کارکنان و خانواده های تحت پوشش انجام شد.
در عین حال، تلاش برای تعیین تکلیف نیروهای غیررسمی سازمان با اخذ مجوزهای لازم و برگزاری آزمون مربوطه، اخذ مجوزهای لازم برای جذب نیروهای ممتاز دانشگاه ها، برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی برای کارکنان بخش پذیرش و کسانی که با بیمار ارتباط دارند به منظور برقرای ارتباط موثر و تعامل هر چه بهتر با ارباب رجوع از اقدام هایی است که به منظور تکریم ارباب رجوع انجام شده است.
-         از سایر فعالیت های این سازمان در سال گذشته بفرمایید؟ آیا در زمینه به روز رسانی تجهیزات مرتبط با فعالیت خود،اقدامی انجام داده اید؟
 توسعه و تقویت سایت های تله مدیسین (پزشکی از راه دور) سازمان به ویژه در مناطق عملیاتی و تلمبه خانه های انتقال نفت، تجهیز مراکز درمانی کل کشور به ویژه مراکز عملیاتی، به گونه ای که نیاز به اعزام بیمار به مراکز بالاتر نباشد، افتتاح بیمارستان خلیج فارس در خارگ، نوسازی و خرید بیش از 20 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی برای مناطق بیست گانه سازمان که افتتاح و راه اندازی واحدهای متعدد تشخیصی و درمانی از جمله سونوگرافی، اکوکاردیووگرافی، بخش های بیمارستانی، اتاق عمل ها و تجهیزات کلینیکی را به همراه داشت از دیگر اقدام های اساسی در این زمینه بود.    
همچنین با توجه به همه گیری آنفلونزای نوع A در سال گذشته، کارشناسان معاونت سلامت سازمان، برنامه ریزی و تدارک بسیار گسترده ای را در این زمینه انجام دادند که به جرات می توان گفت در سطح کشور بی نظیر بود و ضمن تجهیز اورژانس ها، خرید اقلام دارویی مورد نیاز، خرید تجهیزات پیشرفته حفاظتی، تمامی جمعیت تحت پوشش صنعت نفت را در برابر این بیماری فصلی واکسینه کرد ضمن اینکه فعالیت های آموزشی وسیعی در این زمینه انجام شد.
-         در حوزه سلامت کارکنان، خانواده های آنها و انجام معاینات دوره ای چه فعالیت هایی از سوی این سازمان انجام شده؟
توجه ویژه به پزشکی خانواده و انجام معاینات دوره ای، دو رویکرد ویژه سازمان بود که در این حوزه اقدام های بسیار خوبی انجام شد؛ پوشش بیش از 80 درصدی پزشکی خانواده برای جمعیت تحت پوشش و 90 درصدی انجام معاینه های دوره ای، سازمان را به عنوان الگوی پیشرو در این زمینه ها در نظام سلامت مطرح کرد.           
راه اندازی سه مرکز مشاوره سلامت روان در مناطق مختلف کشور، کاهش 35 درصدی موارد ارجاع به تهران به دلیل توسعه کمی و کیفی امکانات، تجهیزات و نیروهای تخصصی مناطق و به ویژه اجرای سیستم پزشکی از راه دور، تجهیز و توزیع بیش از 300 آمبولانس پیشرفته در بین بیمارستان ها، درمانگاه های و شرکت های صنعت نفت با همکاری شرکت کالا، از دیگر اقدام های برجسته سازمان در این حوزه است.
-         در بین صحبت هایتان به سیستم پزشکی از راه دور اشاره کردید لطفا در این باره بیشتر توضیح دهید.
تله مدیسین یا سیستم پزشکی از راه دور برای نخستین بار در ایران در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با همکاری شرکت خطوط لوله و مخابرات صنعت نفت افتتاح شد.
پزشکی از راه دور شامل انتقال اطلاعات پزشکی از یک نقطه به نقطه دیگر به وسیله فن آوری انتقال اطلاعات و تجهیزات مخابراتی است؛ اطلاعات می تواند مربوط به پارامترهای سلامتی یک بیمار و انتقال آن به مکانی دیگر جهت آگاهی پزشک یا تیم پزشکی و تصمیم گیری در مورد وضعیت بیمار و صدور دستورات لازم باشد، یا بین دو یا چند تیم پزشکی در چند نقطه مختلف جهت تصمیم گیری و مشاوره در مورد وضعیت یک بیمار یا بیماران باشد. در این سیستم پزشک و بیمار در یک زمان به صورت چهره به چهره در یک فاصله دور مقابل هم قرار می گیرند و پزشک به شرح حال پرسی و جمع آوری اطلاعات پزشکی از طریق ابزارهای خاص این سیستم که در کنار بیمار است می پردازد و سپس به انجام مراتب تشخیص به درمان بیمار اقدام می کند.
-         طرح کارت هوشمند سلامت را تشریح کنید؛ برای اجرای این طرح چه برنامه هایی دارید؟
اتفاق بسیار مهم دیگری که برای نخستین بار در نظام اطلاعات سلامت کشور ( HIS) به وقوع پیوست تشکیل پرونده الکترونیک سلامت یا انجام پروژه کارت هوشمند سلامت بود که با تلاش متخصصان مدیکال IT و برنامه ریزی سازمان در فاز نخست خود در دهه فجر، در بهداشت و درمان بوشهر و بخشی از تهران کارت ها تهیه و توزیع شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.
-         در حوزه معاونت فنی و عمرانی در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت چه اقدام هایی انجام شده است؟
هم اکنون 9 بیمارستان و دی کلینیک در نقاط مختلف کشور از جمله مناطق عملیاتی در حال ساخت و ساز هستند که با وجود محدودیت های مالی، بیشتر پروژه ها بر اساس برنامه تدوین شده اجرا می شود.
در کنار ساخت بیمارستان و دی کلینیک، بودجه چشمگیری را نیز به انجام تعمیرات اساسی و اصلاحات در اماکن موجود اختصاص داده ایم ضمن اینکه نزدیک به 30 مرکز درمانی در کشور نوسازی شده اند و این روند همچنان ادامه دارد.
-         سازمان بهداشت و درمان در حوزه آموزش و پژوهش چه خدماتی ارائه می کند؟
از اقدام های مهم و تاثیر گذار سازمان در حوزه آموزش و پژوهش می توان به فصلنامه طب کار و محیط زیست به زبان انگلیسی که با حضور هیئت علمی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، نروژ، انگلستان و ...برای نخستین بار در سطح منطقه منتشر شد اشاره کرد.
برگزاری دوره های متعدد علمی، آموزشی و پژوهشی به منظور ارتقای دانش فنی کارکنان، مدیران و جمعیت تحت پوشش و ایجاد مرکز تحقیقات سلامت کار در عسلویه، انتشار منظم ماهنامه پیام سلامت، تدوین و انتشار کتابچه های آموزش سلامت، عقد قرارداد با دانشگاه ها برای اعزام کارکنان برای گذراندن دوره های آموزشی و کمک به ادامه تحصیل کارکنان، امکان جذب نخبگان در سطح سازمان بدون برگزاری آزمون، از اقدام های انجام شده در حوزه آموزش و پژوهش در سال 88 بوده است.
-         عملکرد مدیران این سازمان را چگونه ارزیابی می کنید؟
ارزیابی عملکرد مدیران بهداری ها به مدت هر سه ماه یکبار از جمله اقدام هایی بوده است که مدیران سازمان را به تحرک واداشته است؛ مدیریت برنامه ریزی سازمان به منظور ارزیابی عملکرد مدیران، شاخص هایی را تعریف کرده است از این رو، هر بهداری موظف است که خود را با روند رشد تعریف شده همگام سازد؛ در غیر این صورت به تدریج حذف می شود.
به منظور تشویق بهداری ها هر سه ماه یکبار، به نفرات اول تا سوم جوایزی اهدا می شود از این رو می توان گفت تغییر مدیریتی بر اساس شاخص ها انجام می شود نه بر اساس سلیقه شخصی.     
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران؛ سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از آغاز حرکت چرخ های عظیم این صنعت در کشور، وظیفه تامین، حفظ و ارتقای سلامتی کارکنان صنعت نفت و خانواده آنان را در گستره پهناور کشور و اقصی نقاط این مرز و بوم به عهده داشته و تلاش کرده است با جلوگیری از بروز ضایعات جسمی و روحی، درمان الام و ایجاد رضایتمندی، بهره وری کارکنان را ارتقا بخشد.
این سازمان با بهره مندی از کارکنان خود و با توجه به شناختی که طی بیش از 80 سال از شرایط خاص صنعت به دست آورده در تلاش است تا با حمایت های مجموعه صنعت نفت، تمامی امکانات را به کار گیرد و با تامین و ارائه خدمات کیفی و کمی بهداشتی و درمانی برای کارکنان صنعت، خانواده آنان و سایر مشتریان سازمان چه در داخل کشور و چه درسطح منطقه، موجبات رضایتمندی آنان را فراهم آورده و زمینه بهره مندی مدیران صنعت را در حیطه نیروی انسانی سالم فراهم کند.
سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، با بهره گیری از پیشرفت های نوین درعلوم پزشکی و تکنولوژی های مرتبط و با تکیه بر دانش پزشکان و کارکنان با تجربه خود، به عنوان یک سازمان مشتری مدار، تلاش می کند با حضوری پررنگ و قوی به ویژه در زمینه درمان های نوین پیشرفته، خدمات طب صنعتی، بهداشت حرفه ای و حفظ محیط زیست جایگاهی رفیع در جامعه پزشکی و صنعت به دست آورد و موجبات افتخار کارکنان خود و صنعت نفت را فراهم کند.   
هم اکنون سازمان بهداشت ودرمان صنعت نفت با 9 بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی به همراه 20 مرکز دی کلینیک و پلی کلینیک، 67 مرکز بهداشت و درمان خانواده ، 73 مرکز طب صنعتی ، 62 مرکز پزشکیاری و افزون بر 2000 مرکز درمانی طرف قرارداد افتخار دارد تا در زمان خود اتکایی و تجلی حقیقی صنعت ملی نفت، با فناوری روز، مدیریت کارآمد و نیروی انسانی باتجربه و خلاق، با اقتدار کامل به پیش رود.
 شماره خبر:1/6195



عكس هاي مرتبط :
کلمات کليدي
بهداشت و درمان، دکتر محمد جواد کیان، کارت هوشمند سلامت، تجهی مراکز درمانی، تله مدیسین
بیشتر
 
 
تعداد بازديد اين صفحه: 11918
  مقاله   گزارش   گفت‌وگو   یادداشت
 


 

خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (niocguest)


مجری سایت : شرکت سیگما